Menu

Winterbanden & zomerbanden

Zomerbanden en winterbanden

 

Verschillen Het meest in het oog springende verschil tussen zomer- en winterbanden is het profiel. Een winterband heeft in de profielblokken diverse inkepingen die we lamellen noemen. Deze vervormen bij contact met het wegdek tot een soort “zaagtanden” waardoor meer grip op sneeuw en ijs verkregen wordt. De remweg op sneeuw en ijs wordt daardoor aanzienlijk korter. Daarnaast is met winterbanden de grip en het bochtengedrag op sneeuw en ijs veel beter.

Een zomerbandenprofiel ook wel regenband genoemd heeft geen lamellen en wordt gekenmerkt door brede langsgroeven en compacte schouderblokken. Deze langsgroeven zorgen voor een snelle waterafvoer terwijl de schouderblokken zorgen voor een goede handling in bochten.

Ook de rubbermengsels van zomerbanden en winterbanden zijn verschillend. De rubbersamenstelling van zomerbanden functioneert het best bij temperaturen boven de 7 graden Celsius. Daaronder wordt het rubber minder soepel en minder elastisch waardoor de prestaties van de band afnemen.

De rubbermengsels van winterbanden bevatten speciale grondstoffen die de banden soepel en elastisch houden bij lage temperaturen. Dus niet alleen bij sneeuw en ijs, zoals over algemeen wordt aangenomen, maar ook bij temperaturen onder de 7 graden Celsius presteren winterbanden beter dan zomerbanden.

Banden met een “M+S”, “M&S” of “MS” markering op de zijkant zijn speciaal gemaakt voor optimale prestaties in Modder + Sneeuw. Deze markering is nodig om als winterband te worden gezien voor de wetgeving.

Temperatuur Het soort rubber dat voor winterbanden gebruikt wordt heeft echter tot gevolg dat dit type autobanden sneller slijt dan normale (zomer) autobanden wanneer de temperatuur boven de 7 graden celsius komt. Winterbanden dienen dan ook eigenlijk alleen gebruikt te worden wanneer de temperatuur dit toestaat. Overigens werken winterbanden prima bij deze hogere temperaturen, alleen is de slijtage hoger.

Verplicht in Duitsland In Duitsland is het gebruik van winterbanden verplicht bij winterste omstandigheden. Dit geldt overigens niet alleen voor de banden, maar ook voor overige onderdelen van uw auto, zoals koelvloeistof. Wanneer deze zaken niet in orde zijn, loopt u het risico hiervoor bekeurd te worden. Deze regelgeving geldt voor álle voertuigen in Duitsland, dus ook wanneer u slechts door Duitsland rijdt, of zelfs maar even de grens oversteekt om te tanken.

Wanneer er geen sprake is van winterse omstandigheden, zoals sneeuw of ijzel, mag u gewoon op zomerbanden door Duitsland rijden, ook wanneer het volgens de kalender “winter” is.

Het is toegestaan met winterbanden te rijden met een lager snelheidssymbool dan de maximale voertuigsnelheid. In sommige landen moet bij toepassing van winterbanden waarvan de snelheid volgens het snelheidssymbool lager is dan de maximumsnelheid van het voertuig een sticker op het dashboard worden geplakt om de bestuurder kenbaar te maken welke maximale snelheid bij de betreffende banden hoort. De bandenfabrikant is echter niet meer verantwoordelijk bij snelheden hoger dan de codering. De regelgeving omtrent winterbanden kan per land verschillen.

Hoe werken winterbanden? Werking van winterbandenEen winterband heeft in de profielblokken diverse inkepingen die we lamellen noemen. Deze vervormen bij contact met het wegdek tot een soort “zaagtanden” waardoor meer grip op sneeuw en ijs verkregen wordt. De remweg op sneeuw en ijs wordt daardoor aanzienlijk korter. Daarnaast is met winterbanden de grip en het bochtengedrag op sneeuw en ijs veel beter.